tisdag 29 maj 2012

Mors Dag - Sjätte bloggen


Mors dag, nu går mina tankar till alla som inte har henne kvar i livet.
*-**, se nedan:

En nåd att stilla bedja om är att, mor fick vara med till dess att jag var femtiosju år!

Min mor och morbror, (Stig) sa: "Muppan" om sin mor. Sött uttryck, tycker jag.
Denna dag, Alla "Muppors" DAG, har varit och är, speciell i vår familj.
Vi bodde i storstaden Malmö, Skåne, Sveriges tredje största stad.
Även om staden var stor, fanns det fler ängar än  *bostäder, i alla fall i utkanterna av staden, så härför var det ingen svårighet för oss tre syskon (alla barn, för den delen) att gå ut att plocka blommor. Det växte även mycket vackra blommor längs banvallen (Tågrälsen) sk "Rallarros", den var hög, cerise-röd och vacker.
Då vi kom hem,  gjorde vi i ordning det mesta som gick att göra,  på kvällen. 
Det här var vad vi gjorde:
- 1 ostsmörgås -1 ägg (i äggkopp) vilka förvarades under sängen och blomvasen ställdes bakom sängen.
.Vi fick gömma allt som skulle vara med på frukostbrickan på morgonen, för att mor inte skulle se "överraskningen" då hon kom för att säga "God natt". 
Precis som hon inte märkte eller förstod, vad vi höll på med. Tre små "pysar"  som sprang runt benen på henne för att "smussla".  Inte förstod hon vad vi sysslade med, nej.  Oh, ljuvliga tanke!!!! 
Kaffet **kokte (bryggde) vi på morgonen (den enda ingrediens som var "pinfärsk") medan mor, s o v, hmmm.
Tänk er nu smörgåsen morgonen efter med härsket smör, osten som blivit"krullig",  ägget gick väl an också blommorna, inte de heller färska, men, men.......
Vår "Muppa" blev som alltid, lika glad som överraskad, hon tyckte att smörgåsen och ägget, var det bästa hon ätit, och blev även glad åt ängs-blommorna som slokade obönhörligt, eftersom de inte tålde värmen inomhus.Tack för det mor! 
Åren gick, och mors dagen firades med våra fäst- män/mör, äkta hälfter samt barnbarn, icke att förglömma.
Så blev vi själv föräldrar och jag blev mor, fick svärmor, vilket mina bröder också fick, och det blev till att fira på två håll (i vardera familj).
Idag, finns mor inte kvar i livet men hon får blommor (köpta)  på sin gravplats och jag, blir uppvaktad av min dotter med familj.
De kom denna söndag alla fyra. Äldsta barnbarnet hade plockat Syrén till mig som naturligtvis, sattes i glas och stod framför mig hela "firandet".
Min dotter hade bakat en god rulltårta som var av choklad-maräng med blåbärsfyllning. GUD VAD GOD.
Har inte, på mycket länge ätit något så gott. Den får hon göra om.
Det yngsta barnbarnet, är på väg att lära sig gå och efter kaffet var det trädgården som gällde för oss alla.
Vi har en liten bro där ute som äldsta barnbarnet, då han kunde stå själv, höll i och började gå, där skulle även denne lille också gå. Det är underligt hur små barn drar sig till lika föremål.
Nåja, den här lille fick minsann visa att han kunde gå själv. Jag lossade hans händer från mina och han stapplade fram tre steg och föll men jag hann fånga honom i fallet annars var det risk för en "näs-täppa" som hette duga. Hans mor blev eld och lågor och klappade händer till dess att hon fann sig och fotograferade i nästa etapp. Det blev inga foto av själva GÅ-ögonblicket men många andra trevliga bilder.
Ja, så har jag återigen fått vara med om att barnen börjar med saker själv. 
Har ju tidigare i livet, varit med om mina brorsbarn, vilket känts, som om vore jag deras farmor/mormor.
Återigen, en utomordentligt trevlig mors dag som jag tackar å det varmaste för att ni förgyllde, o  i "tacket" ingår även far o maken.
Den jag vill tacka mest, är MOR, för ALLT det goda hon lärt och gett mig, ÖDMJUKHET inför samt KÄRLEK, till min nästa.


Mässings-orkestern 2011, mors dag Kung Oscars park.

Förra året 2011 (se "Spårvagnen") var vi i Kung Oscars Park i Malmö och firade mors dag.
Blev bjudna av dottern hennes make och barnbarnet mitt. Medhavd matsäck som smakade förträffligt ute i det fria.
Det var en underbar, solig, vacker och fin dag, på alla sätt och vis
Där var en mässings-orkester som spelade och då kom tankarna ännu längre tillbaka i tiden, vilket gör att jag måste fortsätta på temat; Mors Dag.
Det blir inte förrän i min nästa blogg.
Det fina med minnen är att ingen kan ta dem ifrån en, man har dem alltid med sig utan att behöva "släpa" på fotoalbumen, Nej........... men väl mobilen. Intet ont om densamme, den har kommit att bli en oumbärlig "vän" och  hjälp för mig, faktiskt.



*Malmö expanderade i början av 50-talet då växte nya bostadsområdena upp som svampar ur jorden.
Barnen hade matsäck med till skolan fram till 1956, då fick vi en ny skola. Bodde man däremot på lands-
bygden, var matsäcken med ännu längre.
** Koka kaffe, använde då, som nu BRYGG-bönor.
Vatten fick  koka upp i en vattenkittel (ännu tidigare med kokbönor i, härav ordet: Koka kaffe). 
Kannan hade en påshållare vars påse var gjord av bomullsväv (nästan som gasbinda men kraftigare). 
Kokkärlen var vanligtvis emaljerade.
Sumpen tog man vara på för att lösa upp proppar i  i vaskarna (tvätt- disk- som handfat).







                                                                                                                                                                   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar