söndag 20 maj 2012

Bjudningen - Femte bloggen


Var till vår svärsons bjudning  igår den 19 maj 2012.
Då vi parkerat bilen på uppfarten, kom vårt äldsta barnbarn oss till mötes och berättade att han och hans pappa, varit på kalas hos en dagiskompis tidigare på dagen och att det var därför som det hängde ballonger på deras ytterdörr.
Hans cykel stod parkerad med cykelhjälmen hängande på styret. Han berättade att han och hans två kusiner 9 och 13 år, skulle ut och cykla,  >ja sa han: -de får springa vid sidan av,  jag har bara min cykeln.
Han var andfådd för att hinna med allt han skulle berätta för oss.

Svärsonen var igång med att tända grillen.
Vi gratulerade honom med blommor och blad samt present.......
.....vilken han blev överraskande glad för. Presenten innehöll ett grillset, bestående av en Kockkniv + fyra mindere grillknivar.
Precis vad jag önskat mig, sade han, det här skulle jag haft innan då jag skivade köttet.

Yngsta barnbarnet, låg och sov men vaknade och jag gick in och hämtade honom.
Det är så mysigt att hålla om de små barnen då de vaknat. De är lite trötta och de vill gärna lägga huvudet mot ens axel. 
                                          
I samma stund kom Svärsonens far, syster o svåger samt deras två pojkar, så nu kunde det bli cykla av, men först en välkomstdrink på alkoholfri, rosa "skumpa" med tilltugg, vilket intogs på altanen. Gott var det!
Pojkarna gick iväg med cykeln och vi andra hade mycket att tala om.
För min del blev det mest att GÅ med barnbarnet. Så fort jag kommer är det ingen annan som duger (jo, morfar) för barnbarnet vet vem som har mest (?) tålamod att gå med honom.
Nota bene: Det är hans mor som gör det annars om dagarna.
Pojkarna kom tillbaka efter "cykelturen". Äldste kusinen flämtade som ett ånglok och sade: Han é snabb, vi fick springa efter honom och jag och lillebror är helt slut. Ja, tacka för det. Likväl efter en liten stund, gick de tre kusinerna iväg för att göra ännu en "cykeltur".
Vädret var en aning kyligt , med tanke på att det bara är maj månad har inte solen värmt upp vare sig marken eller atmosfären, så det var dukat inne, i "salongen". 
Mat och dryck smakar som bäst med dessa personer i sällskap.  Då vi skiljs åt, längtar vi tillbaka. 

Det är skönt att få längta efter dem man tycker om!



2 kommentarer:

  1. Jag har kommit fram till att jag gillar kalas, särskilt när jag får så mycket uppmärksamhet=)
    Tack för vällingen!
    Pussar från Anton

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej älskling.
      Kalas är trevliga, man träffar de man inte träffar så ofta och har det trevligt.
      Du och jag, Anton, har alltid mysig och trevligt.
      Tack för att du godtog att jag gav dig välling.
      Mys att du ger mig förtroende.
      Tack.

      Radera