måndag 14 maj 2012

Spårvagnen - Första bloggen




Hej.
Det är första dagen för min blogg.
Tänk att jag vågar mig på detta, men.........
Det var så här det började att: -mitt barnbarn öppnade sin blogg för en tid sedan.
Jag kunde inte följa hans blogg från min mobil ej heller kom jag ihäg hans "adress" till bloggen hans, så nu idag, då jag var in till hans sida (samt lekkamrats-svärdotters-blogg) tog jag steget att själv börja, med denna trevliga hobby. Då kunde jag få APPEN i mobilen. Nu har jag den.
Sagt och gjort, här sitter jag nu och skall få till det.
Kanske skall börja med att jag var in till facebook nu på morgonen efter en ganska sömnlös natt.
Såg på ett foto, föreställande ringlinge 3;s spårvagn, som jag fotograferade på MorsDag ifjol.
Även om jag var liten, är upplevelsen stark, kring denna berättelse om SPÅRVAGNEN.
Kommer ihåg på somrarna, då var spårvagenen öppen med endast trossar på sidorna, sk "Sommar-Spårvagn". På vintrarna,stod förarna i ett par flätade Halmskor som var fyllda med halm, för att kunna hålla fötterna varma. De stod med egna skor på fötterna, i de flätade Halmskorna (fyllda med halm).
Då de nådde ändstationen, gick de för- eller akterut, där ett par likadana Halmskor, stod och väntade på honom. Han tog även med sig veven=växelspaken, till andra änden av vagnen. Den stora "ratten", var bromsen men den satt fast. Ja, så körde han vidare.
Då mina bröder och jag var små, använde vi mors kaffekvarn och lekte så spårvagnsförare och passagerare.
Tänk vad en bild kan ställa till med, väcka till liv, barn- o ungdomsminnen, ack så ljuvliga.
Tack för denna gång, hälsar jag
Mormor ml


PS. Tilläggas bör att det var vår dotter och måg med sitt barn som bjöd oss till Trädgårdsmässan i Kung Oscars park i Malmö. Vädret var strålande och dagen den var mycket givande. DS.

2 kommentarer: